Investice jako hra? Když vás aplikace pošťouchne k riziku

Foto: Shutterstock.com

Investování už dávno není jen pro makléře v oblecích. Stačí pár kliků v mobilu, zábavná grafika, pár bodů za aktivitu a možná i virtuální potlesk. Finanční aplikace používají herní triky, které nás mají udržet ve hře — a někdy i v pokušení riskovat víc, než bychom chtěli. Co všechno na nás zkouší, proč to funguje a kdy už jde o manipulaci?

Uvažujme situaci, kdy finanční aplikace nabízí uživateli možnost investovat do „populárního“ akciového fondu s potenciálem růstu. Zpráva se zobrazuje ve stylu:

„Získejte až 20 % ročně díky těmto rychle rostoucím akciím!“

Příslib vysokého výnosu může vyvolat chamtivost – aplikace se zaměřuje na vábivý potenciál zisku a potlačuje rizika, která s sebou takové investice nesou.

Uživatel, pod vlivem emocionálního tlaku a patřičně zarámované nabídky se může rozhodnout ke koupi investice, jakkoliv třeba i tuší, že růstové akcie jsou volatilní a mohou rychle ztratit na tržní hodnotě. Chamtivost v tomto kontextu odpovídá hledání výnosu – tendenci akceptovat investiční alternativy, i když s sebou nesou i vyšší riziko.

Ve světě investic a spekulací se často mluví o chamtivosti, ať už v souvislosti s burzovními spekulacemi, nebo silnou touhou po zisku. Na trzích objevující se fenomén „býčí nálady“, kdy optimismus roste, a kdy leckdo přestává vnímat rizika a začne se hnát za rychlými výnosy, se dnes rozrostl o spektrum nástrojů z dílny behaviorální ekonomie, které architekti výběru mohou použít k ovlivňování rozhodnutí.

CFA Institute, globální organizace pro investiční profesionály, publikovala v roce 2022 pojednání zaměřující se na rostoucí trend gamifikace v investování: „Investiční gamifikace a její důsledky pro kapitálové trhy“.  

Gamifikace znamená použití herních prvků k podněcování větší angažovanosti a zapojení uživatelů do investičních aplikací. Co se týká kapitálových trhů, čím více je gamifikace trendy, tím více to zvyšuje likviditu a snižuje transakční náklady.


Pokračování článku je dostupné pro předplatitele

Odemkněte si exkluzivní obsah webu FOND SHOP

zbývá ještě 88 % článku
Koupit předplatné Připojte se ještě dnes a získejte:
  • Aktuální a srozumitelné informace z oblasti investování a finančního plánování.
  • Neomezený přístup k obsahu webu, včetně archivních a prémiových článků.
  • Autentický zdroj rad, tipů a know-how pro úspěšné investiční rozhodování.
Už mám předplatné. Přihlášení

FOND SHOP newsletter

Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.

Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.

Související

Trump a privatizace Fannie Mae a Freddie Mac: analýza pro investory

4 minuty

Donald Trump dlouhodobě prosazuje privatizaci Fannie Mae a Freddie Mac (GSEs), dvou gigantů na americkém hypotečním trhu. Tyto vládou sponzorované podniky, které jsou od finanční krize v roce 2008 de facto ve vlastnictví státu, hrají klíčovou roli v poskytování likvidity hypotečnímu trhu tím, že nakupují a garantují hypoteční úvěry.

Roční výnos klame. Takhle investice doopravdy fungují

8 minut

Ve světě, kde každý hledá okamžité výsledky, zapomínáme, že smyslem investování je hrát dlouhou hru. Hodnotit strategii podle jednoho slabšího roku může být nejen zavádějící, ale i drahé. Podívejme se, proč krátkodobé pohledy ničí dlouhodobé cíle, jaké chyby dělají i profesionálové a proč trpělivost zůstává tou nejpodceňovanější investiční dovedností.

Zelené zlato: Uranové akcie slaví deset vítězných týdnů

8 minut

Uranové akcie lámou historické rekordy a přitahují investory z celého světa. Již 10 týdnů v řadě zakončují obchodování v zelených číslech, což představuje nejdelší nepřerušovanou růstovou sérii v jejich historii. Po skvělém výkonu těchto akcií se znovu začínají objevovat debaty na téma jaderné energetiky a její budoucnosti v přechodu směrem na zelenou energii. Co za tím stojí, a jak dnes můžeme investovat do uranu?

"Kup to dřív, než umřeš!" Jak trh proměnil pomíjivost v obchodní model?

7 minut

Kdysi se lidé ptali, co přijde po smrti. Dnes se ptáme, co přijde po tom, když něco nestihneme koupit včas. Pomíjivost – dříve posvátný koncept filozofie, poezie a duchovní introspekce – se stala součástí marketingové strategie a UX designu (nápadů na uživatelské zážitky: User Experience). Limitované edice, exkluzivní dropy, NFT, digitální smrt, „jen dnes“ – svět, který nás nutí žít okamžik, ale hlavně zaplatit za něj. Tento text je o tom, jak se smrt a konečnost staly monetizovatelným zážitkem.

Zisk jako smysl života: opouští již mladí lidé ideály?

7 minut

Investovat do akcií můžeme podle různých hledisek. Jedním nich je tvrdé úsilí o dlouhodobě nadstandardní výnos v poměru k riziku, jiným výběr společností podle toho, jak zapadají do naší osobní image či jak ladí předmět jejich podnikání s naším životním stylem. O druhém přístupu si nyní povíme něco více.