"Kup to dřív, než umřeš!" Jak trh proměnil pomíjivost v obchodní model?

Foto: Shutterstock.com

Kdysi se lidé ptali, co přijde po smrti. Dnes se ptáme, co přijde po tom, když něco nestihneme koupit včas. Pomíjivost – dříve posvátný koncept filozofie, poezie a duchovní introspekce – se stala součástí marketingové strategie a UX designu (nápadů na uživatelské zážitky: User Experience). Limitované edice, exkluzivní dropy, NFT, digitální smrt, „jen dnes“ – svět, který nás nutí žít okamžik, ale hlavně zaplatit za něj. Tento text je o tom, jak se smrt a konečnost staly monetizovatelným zážitkem.

Memento mori – s 15% slevou

Pomíjivost bývala existenciálním připomenutím. Křehkost života vyvolávala pokoru, obracela pozornost dovnitř, ke smyslu, ke smrti jako součásti bytí.

„Pamatuj, že zemřeš“ – říkalo se ne proto, aby člověk víc spotřebovával, ale aby životu rozuměl jinak. Dnes? Pomíjivost má odpočet. Timer. Promo akci. „Platí do půlnoci. Memento mori je nově součástí předmětu e-mailové zprávy (subject line). Smrt, konečnost, FOMO – všechny tyto dříve „neprodejné“ emoce se dnes staly výkonovou metrikou digitálního marketingu.

Co dříve patřilo do chrámů a filozofických škol, patří dnes do A/B testu a Google Analytics. Pomíjivost je zbožím. A čím víc se bojíme, že nám něco uteče, tím ochotněji klikáme, kupujeme a sdílíme. Protože co jiného je „Black Friday“ než oslava pomíjivosti – jen bez rakví, zato s dárkovým poukazem?

Jak značky staví na konečnosti

Nejde ale jen o časovou omezenost. Smrt a konečnost se staly samotným produktem, nebo alespoň jeho součástí. Móda, umění, technologie i zážitky často balí svou „exkluzivitu“ do narativu, že tohle už nebude nikdy, že dnes je ten poslední den. Značky používají symboly smrti, mizejícího času – od lebek a kostlivců v designu (například značky streetwearu) až po „digitální smrt“ NFT, které slibují jedinečnost a neopakovatelnost. Tento marketingový jazyk hraje na emoce, které jsou z prastarých kulturních a duchovních tradic, ale současně je přetváří ve výdělečný nástroj.


Pokračování článku je dostupné pro předplatitele

Odemkněte si exkluzivní obsah webu FOND SHOP

zbývá ještě 84 % článku
Koupit předplatné Připojte se ještě dnes a získejte:
  • Aktuální a srozumitelné informace z oblasti investování a finančního plánování.
  • Neomezený přístup k obsahu webu, včetně archivních a prémiových článků.
  • Autentický zdroj rad, tipů a know-how pro úspěšné investiční rozhodování.
Už mám předplatné. Přihlášení

FOND SHOP newsletter

Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.

Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.

Témata

Související

Roční výnos klame. Takhle investice doopravdy fungují

8 minut

Ve světě, kde každý hledá okamžité výsledky, zapomínáme, že smyslem investování je hrát dlouhou hru. Hodnotit strategii podle jednoho slabšího roku může být nejen zavádějící, ale i drahé. Podívejme se, proč krátkodobé pohledy ničí dlouhodobé cíle, jaké chyby dělají i profesionálové a proč trpělivost zůstává tou nejpodceňovanější investiční dovedností.

Zisk jako smysl života: opouští již mladí lidé ideály?

7 minut

Investovat do akcií můžeme podle různých hledisek. Jedním nich je tvrdé úsilí o dlouhodobě nadstandardní výnos v poměru k riziku, jiným výběr společností podle toho, jak zapadají do naší osobní image či jak ladí předmět jejich podnikání s naším životním stylem. O druhém přístupu si nyní povíme něco více.

Kontroverze roku 2025: jak jsou propojené a proč byste měli být ve střehu!

4 minuty

Současné investiční prostředí je poznamenáno řetězcem propojených kontroverzí, které ovlivňují nejen hodnotu jednotlivých firem, ale i celé sektory a trhy. Tři klíčové oblasti – klimatické závazky firem, zadluženost amerických domácností a Trumpovy tarify – spolu vytvářejí komplexní síť rizik i příležitostí, které by žádný investor neměl přehlížet.

Investice jako hra? Když vás aplikace pošťouchne k riziku

10 minut

Investování už dávno není jen pro makléře v oblecích. Stačí pár kliků v mobilu, zábavná grafika, pár bodů za aktivitu a možná i virtuální potlesk. Finanční aplikace používají herní triky, které nás mají udržet ve hře — a někdy i v pokušení riskovat víc, než bychom chtěli. Co všechno na nás zkouší, proč to funguje a kdy už jde o manipulaci?

Investování v době pádu? Klid a chladná hlava (ale ne srdce!)

3 minuty

Červená čísla na monitorech, titulky křičící o propadech... Investiční svět může v době poklesů působit jako bitevní pole. Pocit nejistoty a strachu je přirozený. Právě v těchto chvílích se ale ukazuje síla skutečného investora. Klíčem je zachovat klid a chladnou hlavu. Ale pozor, neznamená to stát se bezcitným strojem – vaše 'srdce', tedy vaše dlouhodobé cíle a vize, musí zůstat hnacím motorem. Dnes přicházíme s tipy, jak se (ne)chovat v těchto propadech.

Hledáte stabilitu? ČSOB sází na "cihly a maltu" v novém fondu.

4 minuty

Skupina ČSOB přichází s novým investičním produktem, který otevře dveře k investování do nemovitostí široké veřejnosti. ČSOB Nemovitostní fond nabízí retailovým klientům příležitost podílet se na výnosech z komerčních nemovitostí v Česku a na Slovensku. Bez potřeby vysokého kapitálu a odborných znalostí tak můžete investovat do stabilního a perspektivního segmentu, který vám dává dobrou šanci na kladnou výkonnost i ochranu proti inflaci.