Investiční kabelky – investice nad zlato, nebo jen “rozhazování” peněz?
Alternativní investice jsou poměrně populární. Od těch více tradičních, jako je třeba private equity, až po ty opravdu alternativní. Co takhle luxusní kabelky? Jde jen o módní doplněk, nebo mohou sloužit i jako investice?
Investiční kabelky jsou investory velmi vyhledávány jako zajímavá alternativa pro diverzifikaci portfolia – hlavně mezi ženami. Vlastnit luxusní kabelku je statut bohatství, luxusu a může se odrážet v postavení ve společnosti – ano i dnes. Pokud přijdete do jakékoliv společnosti s kabelkou z limitované edice, určitě se na Vás upře závistivý pohled mnoha žen, na které se již “nedostalo”. Možná právě teď nastala příležitost proměnit investici v návratnost na investici – pokud Vás ostatní ženy osloví s nabídkou, budete ochotni svého miláčka prodat (tím myslím kabelku, ne Vašeho muže)! Za jakou minimální cenu?
S takovou investiční kabelkou chodit jen tak po ulicích nedoporučuji, s každým vynesením kabelka ztrácí na hodnotě, proto je lepší, mít ji na bezpečném místě a udržovat její vzhled. Nicméně, investice do luxusních modelů není jen “módní výstřelek” pro ženy, mnoho investorů opačného pohlaví se o tyto investice zajímá někdy i mnohem více než ženy samotné. Samozřejmě, jako u všech investic (u alternativních investic ale mnohem více) i zde existuje nadměrné riziko ztráty a investor by měl mít širší znalosti k uskutečnění těchto investic.
Luxusní kabelky jako symbol statutu
Luxusní kabelky byly nejprve vnímány jen z hlediska jejich funkční povahy – přenos peněz, osobních věcí nebo jako pomocník při cestování. Ikonické značky, jako například Louis Vuitton, Chanel nebo Hermès, začaly vyrábět unikátní a hlavně kvalitní kousky, čímž se zasloužily o zrod vytvoření právě toho doslovného “cítění” kabelky nejen jako praktický prvek, ale hlavně jako statut luxusu.
Co by ale investor měl zvážit při investici do luxusních kabelek?
- Značka: Není značka jako značka, a také není model jako model. Například Louis Vuitton je velmi vyhledávanou a žádanou značkou, dokonce i se skvělými modely k investování (viz níže), ale model Louis Vuitton Alma si udržuje hodnotu pouze na 67 % a třeba taková konkurenční Prada - Prada Double Zip Lux Tote zachovává hodnotu jen ze 35 %.
- Počet vyrobených kousků: Určuje jejich „vzácnost“ – čím méně, tím lépe. Mnoho značek omezuje i limit, kolik kabelek si daný zákazník může v průběhu roku koupit (obvykle max. 1–2 kousky na zákazníka).
- Padělek?: Je daný kousek lehce padělatelný? Pokud ano, pak se na trhu jistě objeví několik takových podobných kousků, které budou snižovat hodnotu toho pravého. Mnozí lidé totiž nejsou často schopni rozeznat rozdíly mezi pravým a falešným kouskem. Nejlépe uděláte, pokud nakoupíte daný kousek ihned od dané značky, jestliže nemáte tuto možnost, pak zvolte alespoň renomovaného obchodního partnera.
- Likvidita: (=schopnost rychle a snadno přeměnit investici na hotovost bez výrazného vlivu na její cenu, s minimálními transakčními náklady a s co nejmenší ztrátou – ideálně bez ztráty). Zvažte, jestli se dokážete poprat s nižší tržní likviditou. V období ekonomického poklesu se obecně luxusním značkám nedaří a navíc, kdo bude nutně potřebovat kabelku v řádech stotisíců, pokud nemá co jíst?
- Networking: U alternativních investic platí dvojnásob. Je vhodné navštěvovat různé módní přehlídky, zkrátka vybudovat si nějakou síť potenciálních prodejců či dalších investorů, zjistit co se nosí, jaké jsou novinky na trhu atd., mít okolo sebe potenciální kupce je pak také k nezaplacení.
Pojďme se blíže podívat na to, jak zmírnit riziko nákupu padělku.
- Použijte nos: Pokud má být kabelka vyrobena z pravé kůže, pak pravá kůže má specifickou vůni. Jestliže tedy máte možnost, přičichněte ke kabelce, možná budete terčem upřených pohledů, ale to berte jako cenu za to, že se ochráníte před koupí potenciálního padělku.
- Obsah balení: Váš balíček by měl obsahovat:
- Originální balení
- Prachový sáček
- Certifikát
- Cena: Ano, rozumím, všichni chceme nakupovat výhodně, ale pokud cena zní “too good to be true” ...nejspíše ruce pryč!
- Pravopisné chyby/Chyby ve vzoru: Ověřit si správnost názvu, vzoru. Odpovídá originálnímu, nebo jsou zde nějaké odchylky? Kvalita odchylky neakceptuje.
Investiční strategie
Při investování do takovéto alternativní investice by měl investor brát na vědomí:
Investiční cíl
- Je investiční strategie nákup a prodej nebo investice s dlouhodobým horizontem a očekávání výrazného zhodnocení?
Žádané “nesmrtelné” značky
- Soustředit se na ty nejžádanější značky a limitované edice, popřípadě spolupráce s celebritami či jinými značkami.
Risk
- Jaký máte přístup k riziku? Jste připraveni na to, co vše se může stát? Krádež kabelky, znehodnocení, poškození a určitě přijdete s mnoha dalšími potencionálními riziky. Otázka je – jsem schopná/schopný tato rizika snést?
Diverzifikace
- Nezůstat jen u jedné značky, vyberte si z více značek a investujte do nich.
- Kombinace s jinými typy investic (akcie, dluhopisy, ETF, kryptoměny).
Odchod z investice (tzv. exit strategy)
- Již na začátku si definujte, jestli Vámi nakoupená kabelka bude na dlouhodobé držení, nebo naopak. Pokud výrazně vzroste poptávka, budete prodávat?
- Jestliže zvolíte první možnost a najednou se poptávka právě po Vaší kabelce doslova vyšvihne k nebesům, budete schopni „vysedět trend“ a počkat na reálnou apreciaci v dlouhodobém horizontu, nebo budete zběsile prodávat?
Přemýšleli jste nad pojištěním?
- Investice do drahých předmětů není žádná sranda, možná by se vyplatilo nechat si své kousky pojistit nebo třeba pořídit i trezor.
A jaká je ta nejdražší kabelka na světě?
Líbí se Vám? Nebo je to už trošku moc? Cena 3,8 milionů USD, což je v přepočtu na CZK něco málo přes 88,7 milionů CZK. K jejímu vytvoření bylo zapotřebí 10 zručných profesionálů a celkem 8 800 pracovních hodin, může se pyšnit 18 karátovým zlatem a 4 517 diamanty.
Výhody investice do luxusních kabelek:
Růst hodnoty v čase
Pokud jste si jisti, že jste vybrali tu správnou značku, vlastníte pravý kousek nebo třeba limitovanou edici, pak by se Vám investice v dlouhodobém horizontu mohla náramně vyplatit. Ovšem nic není s jistotou a jak již bylo několikrát zmíněno, porozumět této investiční kategorii je nutnost!
Hmotná investice
Co je lepší než možnost investice do něčeho, na co si můžete reálně sáhnout a dotknout se toho? Ten blízký pocit toho, že „něco“ není jen imaginární představa, ale je TO opravdu Vaše a máte TO reálně u sebe, je k nezaplacení. Akcie, dluhopisy nebo například deriváty jako futures atd. Vám ten krásný pocit nedodají.
Vysoká poptávka?
Z důvodu růstu pokrytí sociálních médií a různé propagace od influencerů a celebrit dokáže cena vzrůst nebo si alespoň udržovat hodnotu.
K zamyšlení:
Co když je ale investice spojena s osobností tak moc, že pokud dojde k úniku negativní informace o dané osobnosti, nastane náhlý propad? Bude to znamenat dlouhodobé snížení hodnoty? Nebo jen krátkodobý úpadek? Ovlivní to například námi vybranou značku? A co například, pokud si společnost “zkazí” reputaci? Co potom? Celé portfolio našich kabelek může ztratit na hodnotě doslova lusknutím prstu.
Nostalgie
Některé kousky jsou nezapomenutelné. A ty si většinu času zachovávají hodnotu, nebo jejich hodnota v čase roste. Nicméně je třeba zvážit, jestli tyto kousky, které se vyrábí stále dokola, jsou vhodná investice. Odpověď si zde musí najít každý sám.
Zde máme pár kousků, které v průběhu historie zůstaly stále populární a jejich hodnota v čase roste, nebo alespoň na hodnotě neztrácí! Možná investice? Podívejte se sami, jestli se Vám líbí:
Nevýhody investice do luxusních kabelek:
Dodatečné náklady na údržbu
Pojištění, obhospodařování, aby byla kabelka jako nová i po letech, dá nějakou tu korunku navíc.
Dodatečné náklady na úschovu
Budeme mít speciální šatnu pro naše kabelky? Nebo si pořídíme trezor pro opravdové „master piece“ kolekce? To vše jsou dodatečné náklady!
Likvidita
Spíše ne-likvidita, zkrátka musíme být připraveni na to, že ne vždy budeme schopni prodat za ceny, které bychom rádi, protože nebude dostatečná poptávka.
Závislost na trendech
Trendy tvoří poptávku. To, co je trendy a in, to je žádané, vytvoření pocitu nedostupnosti oné investice může ještě hlouběji podpořit naši potenciální investici, aby zhodnotila. Nicméně, pokud je naše kabelka pouhým výstřelkem na jedno léto, bude nejspíše populární jen v daný okamžik.
Riziko padělků
O tom jsem se již zmiňovala výše.
A nakonec, může investice do kabelky, kterou nemůžete tak úplně „vynosit“ a ukázat se s ní, aby neztratila na hodnotě, vhodnou diverzifikací portfolia? Zajisté! Podle Luxury London ceny kabelek ve značkách jako například Chanel, Hermès nebo Louis Vuitton vzrostou průměrně 12 % ročně! Chanel a Hermès jsou dvojička z významnějších investic, protože jejich nabídka mnohdy nedostačuje poptávce.
V roce 2020 Hermès Birkin poskytla návratnost 38 %! A navíc, koupi této kabelky musíte mít povolenou. Co tím myslím? Hermès Vám tuto kabelku prodá jen v případě, že máte dostatečnou historii nákupu u této značky. Přes všechna rizika a překážky spojené s investováním do kabelek může být právě tato investice krásným a okouzlujícím doplňkem pro Vaše portfolio. Díky alternativní investici se stane Vaše portfolio více diverzifikované, jelikož tyto investice se chovají jinak než klasické třídy aktiv: akcie a dluhopisy. Mají totiž nízkou korelaci s tradičními investicemi a vyšší potenciální návratnost.
Ale pozor, jak již bylo několikrát zmíněno v článku, musím připomenout, že alternativní investice jsou sami o sobě často rizikové, resp. specifické. Investice do kuriozit, jako jsou investiční kabelky, tuto vysokou rizikovost dále prohlubují. Je tak na zvážení každého investora, jestli má dostatečné znalosti a averzi k riziku takovou, aby volatilitu, nelikvidnost trhu investičních kabelek a nejistotu návratu investice dokázal snést. Nikdy nevíte, jestli trh bude dostatečný právě v momentě, kdy budete nuceni prodávat například z důvodu finanční tísně.
FOND SHOP newsletter
Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.