Velikonoce jako připomínka pravidla nevkládat všechna vejce do jednoho košíku?

Foto: Shutterstock.com

Velikonoce jsou za dveřmi a obchody praskají ve švech pod náporem čokoládových zajíčků, barevných vajíček a pomlázek. Pro většinu z nás je to čas tradic a rodinných setkání. Ale napadlo vás někdy, zda by se na této sezónní vlně dalo i investičně vydělat?

Zajíčci, vajíčka a pomlázky – tohle zní spíš jako dětská oslava než investiční strategie. Ale co takhle malé uvědomění, že v tomhle sladkém, barevném světě se točí stovky milionů korun – a to každý rok?

Pojďme se podívat, co je v oblasti 'velikonočních investic' reálné a co spíše úsměvná představa.

Co VLASTNĚ znamená "investovat do Velikonoc"? 

Přímá "investice" do tematických předmětů

Když mluvíme o nákupu fyzických velikonočních předmětů s vidinou zisku, musíme být velmi přesní: nejde o investování v tradičním finančním smyslu, ale o sběratelství. Je to svět sám pro sebe, s vlastními pravidly a riziky, která jsou často mnohem vyšší než u běžných investic.

Co určuje hodnotu? Je to alchymie

Na rozdíl od akcií, kde hodnotu ovlivňuje výhled ziskovosti firmy a vývoj ekonomiky, hodnota sběratelského velikonočního předmětu závisí na křehké kombinaci faktorů:

  • Rarita: Kolik kusů bylo vyrobeno? Kolik se jich dochovalo? Je to limitovaná edice, nebo masový výrobek? Unikátní kus bude mít vždy větší potenciál.
  • Stav: Absolutně klíčové. I malý škrábanec, oděrka nebo vyblednutí barvy může dramaticky snížit cenu. "Mint condition" (perfektní stav) je svatý grál.
  • Původ: Kdo předmět vyrobil? Je to známý umělec (např. specifická technika kraslic od uznávaného tvůrce) nebo renomovaná dílna (staré německé manufaktury)? Má předmět doložitelnou historii?
  • Módní trendy a poptávka: Co je zrovna mezi sběrateli "in"? Nostalgie po určitém období může zvednout cenu, ale stejně tak může zájem opadnout. Velikonoční tématika je navíc velmi sezónní.
  • Ochota jiného sběratele zaplatit: Nakonec je hodnota taková, jakou je za ni ochoten zaplatit jiný konkrétní člověk ve správný čas. Trh je malý a specifický.

Pokračování článku je dostupné pro registrované

Odemkněte si exkluzivní obsah webu FOND SHOP

zbývá ještě 77 % článku
Registrujte se Připojte se ještě dnes a získejte:
  • Aktuální a srozumitelné informace z oblasti investování a finančního plánování.
  • Neomezený přístup k obsahu webu, včetně archivních a prémiových článků.
  • Autentický zdroj rad, tipů a know-how pro úspěšné investiční rozhodování.
Už mám registraci. Přihlášení

FOND SHOP newsletter

Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.

Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.

Témata

Související

Datová ropa: Nová komodita století?

6 minut

„Data jsou nová ropa“ — to už dnes není jen technický pojem. Ve světě, kde umělá inteligence (AI) spotřebovává obrovské množství dat, firmy, které data těží — ne jen sbírají — získávají nejen konkurenční výhodu, ale potenciálně monopolní moc. Jak to funguje? Proč je to investičně zásadní? A kde může hrozit pád?

Když bubliny posouvají svět kupředu

4 minuty

Na první pohled znamenají investiční bubliny jen šílenství a následný pád. Historie ale ukazuje, že právě období přehnaného optimismu často urychlují technologický i společenský pokrok. Od železniční mánie 19. století po dot-com euforii. Bubliny spalují kapitál, ale zanechávají po sobě základy nových odvětví, která mění svět.

Kniha Joel Greenblatt: Malá kniha, která stále poráží trh

3 minuty

„Malá kniha, která stále poráží trh“ je titul, který si od svého vydání v roce 2005 získal srdce investorů po celém světě. Jejím autorem je Joel Greenblatt, americký investor a profesor financí, známý svým pragmatickým přístupem a schopností zjednodušit složité investiční principy. Greenblatt ve své knize odhaluje jednoduchý, ale efektivní postup výběru akcií, který dokázal dlouhodobě překonávat trh.