Revoluce malých hráčů: Retailoví investoři mění americké burzy

Retailoví investoři – drobní hráči, kteří ještě před pár lety stáli na okraji dění – dnes zásadně mění tvář finančních trhů. Díky technologickému pokroku, sociálním sítím, nulovým poplatkům a rostoucí finanční gramotnosti mají stále větší vliv na ceny akcií, IPO či likviditu trhů. Jak se z okrajové skupiny stala síla, která dokáže otřást i velkými hedge fondy, a co to znamená pro budoucnost investování?
Kdo jsou retailoví investoři a jak mění svět investic?
Technologie mění svět. Jinak tomu není ani u investování, které prošlo velkou změnou. Od 90. let, kdy investice byly přístupné pouze pro znalé nebo kapitálově vybavené, k současnosti přející i drobným investorům, kteří mohou investovat i 100 Kč měsíčně.
Právě těmto malým hráčům, kteří investují nevelké částky a typicky obchodují menší objemy než instituce, říkáme retailoví investoři.
Role retailových investorů byla donedávna pouze okrajová a jejich vliv na finanční trhy minimální. Technologie se teprve vyvíjely, nákup frakčních akcií byl stále budoucnost a poplatky byly dost vysoké. Navíc, retailoví investoři neměli přístup k tak dobrým informacím a jejich vliv na ceny byl minimální. A když už zájem o investice začal růst, přišla krize a všechny odradila, například v roce 2008. Poté se ale něco změnilo, a na to se dnes podíváme.
Sociální sítě, COVID a nulové poplatky přetvořily svět investic
Platformy jako Reddit, především pak WallStreetBets, Twitter – dnes už X a TikTok přispěly k masovému organizování investorů, které vyvrcholilo v roce 2021 tzv. Gamestop ságou. Retailoví investoři se vzepřeli hedge fondům a cíleně zvýšili cenu akcií Gamestop, a tak donutili hedge fondy zavřít short pozice, což vedlo k velkým ztrátám.

Nebyly to ale jen sociální sítě, COVID-19 přispěl ke vzkvétající roli retailových investorů také. Lockdowny nebo stimulační šeky přivedly další miliony nových drobných investorů, kteří navíc v průběhu pandemie dost ušetřili a měli více volného času.
V neposlední řadě makléřské firmy jako Robinhood v USA zavedly nulové provize za obchody, což celý trend ještě posunulo výše. Na to začaly reagovat i velké makléřské společnosti jako Fidelity. Bariéry pro vstup na trh byly prakticky nulové.
Pokračování článku je dostupné pro předplatitele
Odemkněte si exkluzivní obsah webu FOND SHOP
- Aktuální a srozumitelné informace z oblasti investování a finančního plánování.
- Neomezený přístup k obsahu webu, včetně archivních a prémiových článků.
- Autentický zdroj rad, tipů a know-how pro úspěšné investiční rozhodování.
FOND SHOP newsletter
Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.