Železnice – stará infrastruktura, nové příležitosti

Sektor, který v minulosti dominoval dopravě, dnes v Evropě i USA bojuje o své místo na slunci. Platí ale i dnes, že se v něm dají najít zajímavé investiční příležitosti?
Kdysi obdivované, dnes o ně nikdo nejeví zájem, nebo…
Warren Buffett i Benjamin Graham v minulosti upozorňovali na příležitosti v oblasti železnic. Akcie těchto firem nakoupili za cenu, která dle nich byla nižší než vnitřní hodnota a pohádkově vydělali. Platí to však i pro dnešní dobu? A co se stalo, že o stabilní sektor v podobě železnic nikdo nejeví zájem?
USA kdysi byly lídrem v oblasti železnic, vytvořily dieselovou lokomotivu Zephyr, která ve 40. letech minulého století prakticky dobyla svět. Spojené státy po tomto úspěchu přestaly inovovat a investovat do rozvoje železnic a začaly zaostávat za Asií a Evropou. Navíc začátkem II. světové války se začaly prosazovat automobily a na železnice jako by všichni zapomněli. Ono se vlastně ani není čemu divit, když průměrná návratnost kapitálu (ROIC) byla koncem 70. let okolo 2 %. S nízkou návratností kapitálu byly železnice v troskách, přičemž bankrotující železnice tvořily více než 21 % železničního kilometru v Severní Americe. Následná deregulace železnic v USA vedla k citelnému úbytku firem, které železnice provozovaly. Ze 40 jich najednou bylo 5.
Pokračování článku je dostupné pro předplatitele
Odemkněte si exkluzivní obsah webu FOND SHOP
- Aktuální a srozumitelné informace z oblasti investování a finančního plánování.
- Neomezený přístup k obsahu webu, včetně archivních a prémiových článků.
- Autentický zdroj rad, tipů a know-how pro úspěšné investiční rozhodování.
FOND SHOP newsletter
Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.