Investiční souboj: PayPal proti konkurenci v roce 2025
Ještě nedávno neotřesitelný vítěz covidové éry dnes čelí tvrdé realitě konkurenčního boje. PayPal ztrácí tempo, bariéry vstupu na trh digitálních plateb jsou nízké a tlak fintech rivalů sílí. Nově navíc firma míří do zcela jiného ringu – žádostí o bankovní licenci v USA si otevírá cestu ke střetu s tradičními bankami, jejichž kapitálová síla i tržní pozice se budovaly desítky let. Rok 2025 tak může rozhodnout, zda PayPal znovu najde růstový příběh, nebo bude dál ustupovat konkurenci.
Dříve uznávaný covidový král dnes bojuje o každé procento na trhu. Bariéry vstupu pro nové společnosti na trhy, kde působí PayPal nejsou vysoké. Navíc firma jako taková nemá konkurenční výhodu, která by zamezila vstup těchto nových společností. Minulý týden PayPal oznámil, že zažádal o bankovní licenci v USA. To znamená, že nebude soupeřit pouze s fintech společnostmi, ale nově i s bankami, jejichž kapitálová vybavenost a pozice na trhu je zakotvena desítky let.
Trh s digitálními platbami: které firmy ohrožují PayPal?
V současnosti (když nezohledníme žádost o bankovní licenci) můžeme PayPal zařadit do dvou větších segmentů, a to Buy Now, Pay Later (BNPL) a segment s digitálními platbami, kde PayPal dlouhodobě udržuje vedoucí pozici. Aktuální podíl PayPalu na celkovém trhu je okolo 44 %. Nejbližším a zároveň největším konkurentem PayPalu je Stripe, který v letošním roce zastává 21,3 %. Výraznou část trhu tvoří i Shopify Installments (14,5 %). Menší část pak jednotlivé platební služby velkých technologických gigantů, jako Amazon Pay (2,3 %) a další.

Buy Now, Pay Later: budoucnost trhu s platbami, kde stojí PayPal?
V roce 2025 má trh se službou Buy Now, Pay Later dosáhnout hodnoty 560,1 miliardy dolarů, což by představovalo meziroční nárůst o 13,7 %. Služba BNPL dle statistik zvyšuje průměrnou hodnotu objednávky pro obchodníky o 20 až 40 %, což potvrzuje, proč se i obchodníkům vyplatí přijímat PayPal jako platební metodu.
Pozice PayPalu na trhu s BNPL je poměrně složité kvantifikovat. Některé studie, například od Wall Street Journal, uvádí jako 3 hlavní klíčové hráče na trhu Klarnu, AfterPay a Affirm. Přesto provedené průzkumy ukazují, že BNPL služba PayPalu patří alespoň v USA k nejvíce používaným. Více než 68 % dotázaných respondentů v průzkumu v USA uvedlo, že použilo BNPL PayPalu alespoň jednou. V porovnání s uvedenými lídry na trhu proudí přes PayPal mnohem více peněz. Jen za 2024 převýšila celková BNPL volume 33 miliard dolarů. Ostatní společnosti dosahovaly hodnot okolo 2 až 2,5 miliard dolarů.
V neposlední řadě je velmi důležité upozornit na roli „payment providerů“ a bank. BNPL služba je velkou konkurencí pro kreditní karty, kde lidé mohou jít do mínusu a ve stanoveném časovém okně musí splatit částku zpátky. BNPL služba funguje na podobné bázi, jen je často zdarma a bez dodatečných úroků.

V ostatních segmentech PayPal zastává spíše minoritní pozici a diverzifikuje své příjmy, jde primárně o konverzi měn nebo nákup a prodej kryptoměn. V těchto oblastech dominují společnosti přímo zainteresované na dané aktivity. Pro nás je však důležité, že PayPal stále zastává vedoucí pozici na trhu s digitálními platbami a nabízí různá řešení pro rozličné cílové skupiny: Pro studenty je to Venmo, pro podniky pak zase Braintree.
Podrobný článek komentující aktuální pozici PayPalu, jeho růstové vyhlídky, finanční analýzu nebo ocenění, je možné najít pod tímto odkazem: Covidový král, kterému spadl plášť: Proč je PayPal výrazně podhodnocený? | FOND SHOP
FOND SHOP newsletter
Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.